Högre status i samhället för vattensköldpaddan!

Nu har nedräkningen börjat. Det är mindre än två veckor innan jag åker hem till Härnösand! Men innan dess är det mycket som ska göras. Jag har två redovisningar, en individuell om djuret med skarpast syn på måndag och en gruppredovisning om utfodring av sköldpaddor, en labbrapport och PBL till tisdag.

Idag när jag letade efter fakta om utfodring av vattensköldpaddor fastnade jag, som jag alltid gör, på sköldpaddsforumet. Det var en där som funderade på att starta en sköldpaddsförening som ska arbeta med djurskydd och omplacering av sköldpaddor. Det är ett jättebra initiativ tycker jag! Man blir mörkrädd när man kollar på annonser på blocket och ser bilder på sköldpaddor som inte ens har utrymme till att simma! Eller så har de på tok för mycket vatten och kan inte sola istället.

En klasskamrat hämtade hem en ny landsköldpadda i lördags. Den hittade hon efter att ha kollat på blocket. Det visade sig att sköldpaddan hon kom hem med var ett tomt skal. Den hade inte fått någon mat, eller iallfall inte rätt mat. Om det inte har fri tillgång till sallad så äter den bottensubstratet. Hur kan man skaffa ett djur som man inte vet något om? Och när ska djuraffären ta sitt ansvar och informera om vad sköldpaddor äter och behöver?

Nä, jag betsämde mig för att gå med i nätverket som personen på forumet startade i veckan, än så länge är vi bara tre medlemmar men jag hoppas att det blir fler!

Om du är intresserad, gå in på http://skoldpaddsringen.ning.com/

Kommentarer
Postat av: KÄNSLOBLOGGEN - av Patrik PH Larsson

Stackars sköldisar... Skulle gå med i det där nätverket men det verkar ha lagt ner ? :(



Jag har haft en vattensköldpadda (Pseudemys Scripta Elegans). Kom aldrig fram till om dt var en hon eller han men den hetter 7-eleven i varje fall. :)



Kramar

2010-03-12 @ 21:04:59
URL: http://dragonph.blogg.se/
Postat av: KÄNSLOBLOGGEN - av Patrik PH Larsson

den hette, har den ej kvar

2010-03-12 @ 21:05:37
URL: http://dragonph.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0