Källkritisk, jag?

Lärarna på Etologi- & Djurskyddsprogrammet säger att deras mål med oss är att vi ska bli lite jobbigare än alla andra. Jag tycker att det är ett bra mål, för det behövs om vi ska kunna klara av vår framtida vardag. Det låter djupt, men det är faktiskt sant. Det är otroligt jobbigt att ha kunskap om något och att se saker varje dag men som man inte vågar påpeka, eller vet om man ens borde påpeka. Angår det mig hur andra sköter sina djur?

En bit på väg är iallafall att bli källkritisk och det är något som jag märkt att jag har blivit. Idag fick jag SkLT, Skaraborgs läns tidning, och de hade en artikel med rubriken: Kajor läser människors blickar. Den slutsatsen har dragits efter ett expriment utfört av brittiska forskare. I artikeln står det bl.a. att kajor tycks vara fullt medvetna om vilken stor betydelse blickar kan ha. Det kom de fram till efter att 10 tama kajor kunnat hitta undangömda godbitar genom att tolka forskarnas ögonkast. Är det ett bevis på att kajor är fullt medvetna? Att alla kajor är fullt medvetna? Det var tio TAMA och handuppmatade kajor som klarade av ta reda var maten var gömd med hjälp av blickar. Säger det verkligen att en vild kaja skulle förstå det?

I artikeln stod även att kajorna tvekade att gå fram till maten om en person stod och stirrade på den, vilket också skulle betyda att de kan läsa blickar. Man gjorde samma försök med personer som fåglarna kände och med främmande personer. De TAMA och HANDUPPFÖDDA fåglarna tvekade mest om det var en främmande person som stirrade på maten. Visar det på full medvetenhet? Kan det inte vara så att de tama kajorna känner igen de som matat dem och präglats på dem? Om det är präglade på dem betyder att de tror att de personerna också är kajor, du kan t.ex. prägal en kull ankungar på en ballong som de kommer följa efter som om det vore deras mamma. I så fall skulle de personerna som kajorna känner kunna vara andra kajor som kollar på maten, men den främmade personen kan vara t.ex. en katt som kollar på maten. Har det något alls med blickar  att göra?

Ett annat citat från artikeln är: Totalt sett visade experimenten att kajor förstår ögonens avgörande roll i mänsklig kommunikation, kanske för att blickar är viktiga i deras egna liv. Om nu kajor förstår ögonens avgörande roll i mänsligt kommunikation, varför flyger de då iväg när jag närmar mig dom och inte har en tanke på att göra dem illa? Borde de inte se det i mina ögon då?Vad sägs om att ta reda på kajornas kommunikation innan man börjar kolla om de förstår oss människor? Hur ska vi kunna avgöra det om vi själva inte förstår kajornas beteende och kommunikation?

Jag? Källkritisk? Nja, lite kankse ;)

Men jag letade reda på rapporten som den här artikeln hänvisade till och om man läser den vetenskapliga artikeln ( Jackdaws Respond to Human Attentional States and Communicative Cues in Different Contexts, Current Biology, Volume 19, Issue 7, 14 April 2009, Pages 602-606) så kan man läsa att forskarna vet att det finns brister i sina experiment och att de egentligen inte kommit fram till någonting annat än något att forska vidare på. 

Det är en helt annan sak att läsa den verkliga källan än en sammanfattande artikel av en jornalist på en kvälls/dagstidning som inte behöver ha någon som helst kunskap om der de skriver om...

Klicka här för att läsa samma artikel som fanns i SkLT

Kaja

Jag ser fram emot att bli lite jobbigare än alla andra...

Kommentarer
Postat av: Sandra

Heej. tack så mycket. nä, jag pluggar inte. slutade för ett år sedan.. letar jobb nu som många andra.



Härligt att du också har en blogg, en till man kan följa =D



kram

2009-05-08 @ 21:56:45
URL: http://zandrix.blogg.se/
Postat av: Sandra

Nope. finns inte så mycket jobb inom foto, förutom skolfotograf.. men njaaa. det är inte direkt därför jag gick fotoutb XD



jag hoppas att få jobb på lidl som ska öppna sollefteå. bättre än ingenting. =)



Jag var ganska seg i mitt bloggande ifrån början, men när jag började byta designen på bloggen så blev det genast mycket roligare att skirva i den XD ^^



kram

2009-05-09 @ 06:36:00
URL: http://zandrix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0