Tigern eller vargen?

I flera år nu har jag planerat att skaffa en tatuering med en rytande, arg tiger. Min tanke bakom den är att jag tycker att folk ska låta tigern vara och inse hur unik den är.

Ja, den är ett rovdjur, men det är människan också så det är ingen undanflykt. Den finns bara kvar på några få ställen och eftersom den inte får vara i fred blir den ett problem för lokalbefolkningen. Jag tänker inte gå in så djupt i den här just nu, men vill iallafall poängtera att de flesta tigrar som blir dödade blir det pga av sin päls och inte för att den vållat problem för lokalbefolkningen. I Kina hålls fortfarande sägnen om att tigerns organ, kött, morrhår, svans, testiklar, tassar m.m. har helande krafter vid liv, trots att det motbevisats gång på gång!

Tigen är det mest majestätiska djuret som finns både till utseendet och med tanke på att den är högts upp i näringskedjan. Världen skulle gå miste om mycket om den försvann. Men är tigern det rätta valet som symbol för det jag står för? WWF är en av de stora organisationerna som värvar svenska medlemmar mha av tigern som promotor, men borde inte vi i Sverige först se till att ta hand om sina egna utrotningshotade arter? Listan kan göra lång med groddjur, fjärilar, fåglar (t.ex. fjällgåsen, pilgrimsfalk och vitryggig hackspett) men även större djur som t.ex. fjällräv, myskoxen och vargen. För att inte nämna våran urskog som vi fortsätter att hugga ner, medan vi värnar om regnskogen flera tusen mil här ifrån!

Kanske borde jag tatuera en arg varg istället? Eller en ny tanke som jag inte tänkt på förrut, en tiger och en varg bredvid varandra? Som kanske kollar på varandra?

Fast mitt största problem återstår dock, jag känner ingen som kan teckna min framtida tatuering...

Tigervarg

Kommentarer
Postat av: DragonPH - MODELLFOTOGRAF, Patrik PH Larsson

Hej Annis !!



TACK för din feedback i mitt blogginlägg "vår sista dag" (minns inte om jag redan tackat, annars gör jag det igen). Finns ett nytt långt inlägg om du vill ha 15 min förströelse. jag älskar ju att skriva och har oerhört svårt att fatta mig kort. Och nu har jag fått en nytändning på bloggen, snart är jag uppe i lika många prenumeranter som jag var för 3 år sedan, och lika många sidvisningar. (",)



Jag tycker att du ska tatuera både tigern och varjen, definitivt. Se till att du har tänkt ut motivet ordentligt innan du ber ngn teckna ner det åt dig, be gärna flera olika tecknare att göra en bild, så att du får lite marginal i det hela. Jag känner ngr som är bra på att teckna, men det viktigaste är ju inte att få en superbra skiss, utan att få en tatuerare som kan överföra skissen på ett vettigt sätt, visst då ?



När du tatuerat dig, då vill jag plåta dig... för jag tror det kommer att bli jättevackert vännen.





KRAMAR fr Patrik

2009-05-24 @ 23:40:31
URL: http://dragonph.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0