Evolutionen har inget syfte...

Oj, jag skäms när jag ser hur dålig jag är på att skriva nu för tiden! Anledningen är som vanligt att jag känt att jag inte haft något att skriva om. Det har jag egentligen inte nu heller, men eftersom jag inte kan ut och springa istället för att göra PBL så sätter jag här istället!

Jag försöker komma på något att skirva om och den enda tanken som dyker upp är att det har sina nackdelar att man blivit kvinna. Jag är inte feminist! Jag tänker inte börja predika om att det ska vara lika många män som kvinnor på utbildningar och chefspositioner. Jag tycker att den bäst lämpade ska vara den som får platsen, men att lönen inte ska bero på vilken kön man har utan alla med samma uppgifter ska ha samma lön.

Det jag egentligen tänkte på är vilka nackdelar evolutionen har gett kvinnan. Eller evolutionen ger aldrig något eftersom den inte har något syfte. Den arbetar efter bäst just nu-principen  och det i sig får konsekvenser. För flera miljoner år sedan var det bästa just då att människan skulle kunna gå på två ben. Det berodde på miljön runt omkring. Kanske levde människan då på den afrikanska savannen och de som kunde stå på två ben såg rovdjuren bättre och hann fly. Eller så bodde vi i den afrikanska skogen och de som kunde stå på två ben nådde frukten och nötterna i träden och var de som överlevde. Eller så började människan kanske äta kött och de som gick på två ben kunde hålla i ett vapen och döda alla som var fyrbenta. Vem vet? Det spelar egentligen ingen roll, utan det viktiga är att tvåbensgång var det som var bäst just då och det som evolutionen utvecklade.

Men det fick konsekvenser. Hur skulle man kunna föda barn när tvåbensgång ledde till att benen satt tätt ihop? Evolutionen kom på en lösning till det med. De kvinnor med bredare bäcken var de som lättare kunde föda och däför har kvinnor bredare bäcken än männen idag. 

Bredare bäcken var en lysande lösning så länge kvinnan stannade hemma och lagade mat, städade och tog hand om barnen. Eller var det pga av det bredare bäckenet som kvinnan stannade hemma från början och lät mannen jaga och kriga? För det som många av dagens kvinnor märker är att om de rör på sig för mycket så får de ont i knäna. Det beror på att det breda bäckenet gör att lårbenet är snett mot knäleden och om man rör på sig för mycket, t.ex. spelar fotboll eller springer, så blir knäleden felbelastad. Därför har många tjejer som spelar t.ex. fotboll, handboll, basket eller innebandy problem med knäna.

Vad är anledningen till att jag babblar om dagens kvinnors knäproblem? Jo, för att jag fått känna av det... Eller jag vet inte om det bara kan skylla på evolutionen, för jag måste faktiskt skylla på mig själv med. När bandysäsongen tog slut började jag springa tre-till fyra gånger i veckan istället för att åka skridskor + att jag fortsatte med att spela innebandy två gånger i veckan. Men förra onsdagen på innebandyn körde det till i ena knät. Eftersom en gamal bandytränare intalat mig att smärta är skönt (tack anders!) så fortsatte jag ändå ;P

På torsdagen kändes det bara lite då och då, men det var ju så fint väder ute så jag måste bara springa. Smart Annis! Fick halta 5km hem igen... I fredags kunde jag knappt gå, på lördagen var det lite bättre och i söndags var det bra mycket bättre. I måndags kändes det bara då jag gick nerför trappor och det gör det fortfarande.  Men jag åkte skridskor igår, hade hoppats på att det inte skulle kännas ett dugg då, men det gjorde det. Spelade hockeymatch med mariestad mot mariestads hockeyveteraner, det var roligt fast jag vågade inte göra några tvära svängar eller stopp. Jag befarade att det skulle kännas i knät idag, men det känns inte mer än det gjort tidigare i veckan :D

Jag misstänker att jag fått löparknä, som innebär att man har överbelastat senan på utsidan av knät. Mer info finns här om du är intresserad:
 
http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=29929

Nä, nu kan jag inte fly längre, nu måste jag ta tag i PBL:n. Ska bli expert på E-coli :P

Kommentarer
Postat av: Malin Kling

Hej!

Nu fick jag iaf upp inlägget så det gick att läsa. Jo men smärta är ju skönt enligt Anders men så har han inte varit kvinna han hlr så. Men lät som en bra idé att man kan skylla på evolutionen när man får problem med knät, fast frågan är ju då hur dum vi måste vara så fortfarande vill träna när vi har ont?

Har det och göra med evolutionen det med eller är det bara människans vansinnighet att göra?

Varför jag nu sitter och funderar över det är en bra fråga då jag borde skriva en SWOT-analys på min praktikplats på simhallen eftersom jag inte gjort den andra men roligare saker kan man ju göra. Ska käka om en stund då maten är klar iaf, sen tänkte jag städa vilket jag hlr gör än att plugga(måste låta konstigt men mycket lättare och göra).

Jag har gymmat 2ggr denna vecka och blir en 3dje gång imorgon oxå, så nu hårdtränar jag igen. Kommer få abstinens sen tror jag om det skulle bli att jag inte hinner träna. Aja för att fatta mig kort, vi höres och synes när du kommer hem igen. Saknar dig här hemma kan jag lova.

Kramar Malin

2009-03-26 @ 12:43:35
Postat av: Anonym

Haha, ja det kan man undra. Det skulle ju kunna vara så att kvinnan samtidigt fick starkare överlevnadsistinkt samtidigt som knäna blev svagare och därför klarar vi av att plåga oss själva ;) Jag kan tyvärr inte skylla mina knäproblem helt på evolutionen eftersom jag nog fått löparknä fast det iofs är tydligen vanligast hos män i 20-25 årsåldern... Saknar dig också, men vi ses snart!

2009-03-26 @ 20:43:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0