Beteendebehov

Jag hade föreläsning om beteendebehov idag. Det är nästan läskigt vad lite man vet om djurs behov att utföra vissa beteenden egentligen. En dräktig sugga t.ex vill instinktivt bygga bo för sina kultingar i slutet av dräktigheten även om det inte finns någon halm eller annat material att bygga med. Det resulterar i att suggan kommer att utföra sitt byggande i luften, men eftersom att hon inte ser ett resultat av det hon gör (feedback) så kommer hon att ha svårt att sluta med det beteendet. En sugga som har halm att bygga med däremot kommer att gradvis sluta sitt bobyggande när hon ser att boet börjar bli klart.

Ett annat exempel på beteendebehov är hönans sandbadning. Hönan sandbadar ca var tredje dag för att sköta om fjäderdräkten. Det var ett problem när vi hade burhöns i Sverige, för de sandbadade även om det inte fanns något att sandbada i. Det var en av anledningarna varför men förbjöd att ha hönor i bur, och införde frigående höns istället. Fast tyvärr så var det kankse ett förhastat beslut som inte var tillräckligt genomtänkt, för hur ska en höna kunna utföra sina naturliga beteenden när hon trängs med nio andra hönor på en och samma kvadrat meter?

Det här är kanske inte något som alla behöver veta, men jag tycket att det är väldigt intressant. En sak som jag inte visste innan var att det står i djurskyddslagen att kaniner måste ha tillgång till grävmöjligheter, något som inte ens djuraffärerna informerar om (inte många iallafall). Dessutom så är det förbjudet att ha nätgolv i kaninburar p.g.a. det eftersom att kaninerna kan skada sig då när det försöker gräva, alltså är "saltkråkan-buren" (den triangelformade och en av de vanligaste) inte tillåten.

En annan sak som  kankse kommer att börja gälla om några år är att alla katter ska ha möjlighet att vistas utomhus. En undersökning som SLU ha gjort visade att 62% tyckte att katter ska få vistas utomhus, men att 69% av dem inte tyckte att deras katt hade behov av att vara ute... Jag diskuterade det med några i klassen och alla vi höll med om att så är faktiskt verkligheten. Jag tycker att alla katter borde få springa ute, men inte nödvändigtvis fritt. Jag tror inte att de i städerna skulle tycka om att ha katter springande överallt, men att katter i koppel skulle vara mer accpterat. Min katt får bara vara ute på balkongen, som är innätad eftersom att det också står i djurskyddlagen. Frågan är om det kommer att räknas som en möjlighet att vistas utomhus i framtiden...

Nä, nu ska jag sluta tänka på det här, men kanske drömma om det istället ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0