Minkfarm

Förra fredagen var vi på studiebesök på en minkfarm.

Jag har alltid haft fördomar om minkfarmer och farmer överhuvudtaget. Att föda upp djur i små burar för att döda dem för pälsens skull har alltid känts helt fel. Men när jag tänker efter så är den enda informationen jag fått om minkfarmer är den som står på ett klistermärke från Djurens rätt där de jämför den vilda minkens beteende med farm-minkarnas. Därför tyckte jag att det skulle bli jättespännande att åka på studiebesök på en minkfarm för att se om jag hade befog för mina fördomar.

Redan 100 meter från minkafarmen började man känna lukten, svår att beskriva men det var ingen trevlig lukt. men man vändje sig ganska fort vid den. När VD:n släppte in oss genom grindarna möttes man av länga efter länga med minkburar. Burarna stod en meter över marken, måtten var 35x40x90, och det var plåttak över varje länga som bestod av tio burar i rad. I varje bur satt två minkar, men hona och en hane. Hela buren var gjort av finrutat hönsnät och det fanns även ett litet hus som de kunde krypa in i. Taket var också av nät så övanför bodelen så fick de halm som de kunde bädda med om de ville och maten fick de i en klick upp på taket.

Det var väl ingen rolig syn direkt, men alla minkar var rena och i väldigt fin form. Att burarna är gjorda av nät beror på att det är mest hygieniskt, all avföring och urin ramlar ner på backen på en gång så minkarna behöver inte gå runt i sin egen avföring som många andra djur som människan håller får göra.
 
Vd:n berättade att de fanns 50 000-60 000 minkar på farmen och att de fick i genomsnitt 5-6 ungar per mink. 100% av pälsen exporteras, det är ingen efterfrågan alls på päls i Sverige. Han berättade även att Kina, som köper nästan all minkpäls, har försökt med egna minkfarmer, men att de fick i genomsnitt 1 unge per mink och att kvaliteten på pälsarna var usel eftersom att Kina en helt annan syn på djuren. 

Det jag kom fram till efter besöket var att även om pälsindustrin suger så är det mycket bättre för minkarna att de får vara i Sverige och bli avlivade på ett relativt lungt sätt (man lyfter över dem från buren direkt till en "tunna" med noll syre så de tappar medvetandet på mindre än en sekund) och har bra levnadsstandarder istället för att födas upp i t.ex. Kina.

Förrut så fanns det gott om rävfarmer i Sverige också, men nu har alla lagts ner eftersom att djurskyddslagarna blev hårdare och hårdare så att det inte längre är lönsamt att förda upp rävar på farmer.

Jag länkar till en film från en mink och rävfarm i Kina, VARNING FÖR RIKTIGT HEMSKA, MEN VERKLIGA, BILDER!!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=GNRfHVDXlz8


Kommentarer
Postat av: Vickis

Usch vad hemsk filmen var!!!

2008-10-03 @ 21:13:49
Postat av: DragonPH - Patrik PH Larsson

Hej Annis !



Du skriver inte så ofta.... jag kollar nästan varje dag. ;) kramen

2008-10-15 @ 09:38:49
URL: http://dragonph.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0