Imorgon bär det av igen

Jaha, då har jag varot hemma i nästan en vecka då. Imorgon bär det av till Skara igen, vet inte om jag kan säga att jag ska åka hem igen för än så länge så känns Härnösand som mitt hem...

I torsdags var det farmors begravning. Den var fin, bara de nämsta var med på den. Det var fina psalmer som de valt, men jag kunde inte sjunga. Jag minns inte så mycket om farmor, men jag vet att hon tyckte om musik och att skriva, så sången väckte bara minnen, men det var glada minnen... Efter begravningen började jag, mamma och Sussie att läsa igenom allt som farmor skrivit, vi har en hel flyttkartong här hemma. Farmor var riktigt duktig på att skriva! Men man märkte skillnaden på de senaste och de äldsta. Undrar om hon visste vad som skulle hända?

En vaggsång mot evighetens land
Jag sitter på ett litet moln,
 med en bukett förgätmigej i min hand
och tror mig nu sakta skönja evighetens land.
Där finns ej svek, ej lögn, ej sorg,
där ej någon lida skall,
ty där är lugnt och frid och ro,
ja, stillheten är all
(Gunn-Lillianne Holmström)



I fredags passade jag min kusin Elin. Vi spelade dator, spel, räknade matte och ritade. Det var roligt att få spendera lite tid med henne, har inte hunnit göra det på lång tid. Ida har jag träffat oftare eftersom hon bor i stan med Sussie. på kvällen var vi bjudna på middag hos grannarna, riktigt gott! broccoli-paj och marängswiss sitter aldrig fel!

I går var vi i Birsta hela dagen, var på jakt efter en klänning. Efter lång tid i olika provhytter så hittade jag tillslut en klänning som dög, en svart tubklänning blev det. Den är utsvängd från midjan och jättesnygg tycker jag! nu ska jag bara hitta smycken och skor att ha till. Glömde kanske att säga att jag ska på sittning på skolan om två helger...
På kvällen träffade jag Elin och Malin, jag vann i junior-geni. Visste ni att det finns tre soters salt i naturen? Iallafall om du frågar mig, havssalt, bergssalt och vägsalt!!!! Senare blev det utgång, vi hamnade på Gennys. DJ:n kunde ha varit mycket bättre, men kul hade vi iallafall :D

Idag var jag med Malin Kling hela dagen, hon fuskade som vanligt i kort-spel, för jag vill inte erkänna att hon totalt äger mig i kortspel! Sen drack vi te och tog en lång promenad i skogen runt Brunnesjön :D

Brunnesjön


Nä, nu måste jag packa! Känns både vemodigt och skönt att åka till Skara igen. Det är inte roligt att lämna alla här hemma, men det är ändå roligt att komma tillbaka till skolan och den nya vardagen igen. Nästa helg ska jag äntligen få spela match! Ska vara med på cupen i Västanfors med Kållered, det ser jag fram emot som bara den!

Måste bara skriva ner två till av farmors dikter.

Saknad utan gräns
Den kärlek jag dig givit,
ej någon annan fått,
i drömmen kavr du blivit
fast du från mig gått.
hur kan en stjärna slockna
så glittrande som vår?
Om du det vet, berätta
så att jag kan förstå!
Jag kan aldrig glömma dig,
det du varit har för mig.
Din plats kan  ingen annan få,
den står tom när du skall gå.
(Gunn-Lillianne Holmström, år 1971)


När ljusen jag tänt
När ljusen jag tänt här hemma hos mig
då tankarna flyckta långt borta till dig.
De minnen jag minns om stunder som var
dem skall jag för evigt alltid ha kvar.
Jag sitter och drömmer, vi satt ofta så här,
tyst, sida vid sida, vi var ju så kär.
Vår framtid vi visste ej någonting om,
det kanske var bra nu, när din plats här står tom.
(Gunn-Lillianne Holmström)

Jag saknar dig farmor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0