Vegetarian? Självklart!

Ja, jag är vegetarian! 

och jag har varit vegetarian i snart två år. Jag har inte varit sugen på kött en enda gång. Det är just en av anledningarna till varför jag blev, och alltid velat bli, vegeratian. Jag har aldrig tyckt om att äta kött. Ända sen jag var liten så var det jämt potatisen, riset eller pastan och såsen jag ville äta, inte köttet! Och jag har alltid varit djurvän, och varje gång jag sett kossor, grisar, höns, kyklingar m.fl så har jag sett levade varelser med naturliga instiknter som jag vill lära känna och förstå, men inte äta! 

Skillnaden mellan människor och till exempel tigrar är att vi människor kan välja om vi vill äta kött eller vegetariskt. Människans kropp är anpassad att äta det som finns, oberoende om det är animalsikt eller vegetariskt, men det är inte en tigers kropp. Tigern har under evulotionens tid utvecklats och skapats för att äta zebror, antiloper, kaniner m.m. Tigern är en viktig del av kretsloppet! Och en tiger som svälter kan gå runt på en äng och svälta, även fast det finns fullt med växter där som de skulle kunna äta, men instinkten säger den att det inte är mat. Och kolla på våra huskatter: de äter gräs för att spy upp hårbollar! Kattdjuren är inte gjorda för att kunna överleva om de inte får kött.

En annan anledning till att jag valt bort köttet är att jag inte tycker om slakt-industrin. Vet du hur de slaktar kycklingarna, kalvarna eller grisarna/kultingarna? Det är riktigt hemskt! Om man gjorde samma sak med en männsiska skulle man få dödsstraff! Eller inte här i Sverige för här kan du göra vad du vill och få livstidsfängelse på 12 år, men i övriga världen... 
Kolla till exempel på pappan som fängslade in sin dotter i 24år och lät hennes (och hans) barn växa upp i en källare. Ja, det var fel och riktigt hemskt!!! Riktigt vidrigt! Jag fattar inte hur han kunde göra så mot sin dotter, men det jag vill komma till är en av rubrikerna som man kunde se i tidningen: "Barnen har aldrig fått sett solen!"
Första och enda gången många grisar får se solen är när de trängs in i en slaktbil, för att transporteras i flera timmar, i otrolig hetta tillsammans med 100 andra grisar utan vatten för att senare föras med hjälp med elpistoler in i tråga boxar, där de sprutar in koldioxid så att grisarna tappar medvetandet. Sen hänger man upp dem upp och ner i taket med krokar i bakbenens hälsenor innan man skär halsen av dem och låter dem förblöda, hängandes upp och ner! Synd bara att koldioxiden inte är så effektiv så grisarna vaknar ofta när de trycker igenom krokarna i deras ben och hissar upp dem... De är vid medvetande i stort sett hela tiden, när hissas upp med krokarna i hälsenorna, när de skär av dem kroppspulsådern och tills sista droppen blod runnit ur dem! Glöm inte att galtarna dessutom blivit kastrerade utan bedövning när de var några veckor gamla, bara för att männsikan ska kunna äta dem eftersom att de smakar äckligt annars...
Mmm, vad sugen jag blir på julskinka ;)

Men som sagt så kan människan välja vad hon vill äta, och jag har valt vegetariskt för mina instinkter och känslor säger mig att det är bäst och rätt för mig. Känner du att du inte kan klara dig utan kött så är det helt ok, så länge du mår bra av det. Jag accepterar det, och jag hoppas att du kan acceptera valet som jag gjort :D
image27

Kommentarer
Postat av: DragonPH - Patrik

Hejsan !

MYCKET BRA och välformulerat inlägg. Tycker att du har väldigt bra värderingar samt grunder till dessa. Jag är inte vegetarian själv i dagsläget MEN har provat på det ofrivilligt (pga sjukdom) en gång under ca 1 år. Jag tycker att det är bra att man som Dig kan framföra en (för vissa) ganska stark åsikt utan att "predika". Har stött på alldeles för många "övertygade personer" som enbart vill predika och jag avskyr sådant. - Dock så skriver du på ett så välformulerat sätt att jag blir mer och mer intresserad av att läsa vad du skriver. Detta var ( i mina ögon) ett av dina bästa inlägg hittills.
*fett me cred*

2008-05-21 @ 08:47:36
URL: http://dragonph.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0