Mona Lisas leende

Postern till filmen som hade premiär 2004Jag har precis sett filmen Mona Lisas leende som de visade på tre:an ikväll. Jag brukar inte kolla på filmerna som går på TV eftersom jag oftast har sett dem flera gånger tidigare, på samma kanal ;) Men den här hade jag faktiskt inte sett. Jag kan inte påstå att jag hade några höga förväntningar precis, men det visade sig att den var  riktigt bra.

Julia Roberts spelade en lärarinna som undervisade i konsthistoria på en flickskola som kallades Wellessley. Filmen var inte så händelserik, eller det hände i princip ingenting, men jag fastnade för ämnet som den baserades på. Filmen utspelade sig år 1953 och skolan var en anrik flickskola där flickor från rika familjer fick "högre utbildning". Om de hade användning av utbildningen när de tog examen spelade sedan ingen roll, för det enda som räknades var om de kunde gifta sig direkt efter skolan. Det bästa var naturligtvis om de kunde gifta sig innan de var klar med utbildningen och bli en bra och förstående hemmafru.

Filmen fick mig verkligen att börja fundera på hur det skulle vara att leva på den tiden. Flickorna fick till och med lära sig hur man skulle sätta sig och korsa benen på rätt sätt och att det inte spelade någon roll om de gick ut med högsta betyg i allt om de inte kunde visa sin mans chef vilken underbar man de hade... Tänk att leva så, tänk om det ända som spelade roll var att du hade middagen framdukad på bordet klockan fem varje dag! Tänk om det inte spelade någon roll vilka drömmar du hade, bara du höll dem för dig själv och log Mona Lisas leende.

Tänk att det faktiskt inte var länge sedan det var på det viset...

Kommentarer
Postat av: Erika

Hey there... I didn't understand a word in here hahaha but I'm glad to see you happy in your pics.. I'm leaving one of my url adresses where I write, it's in spanish though :p



www.myspace.com/lorenxa



take care

2008-06-17 @ 23:01:11
URL: http://www.metroflog.com/lorenxa_delonge

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0