Misslyckanden

Jag kan inte fatta att det är fem månader sen jag kom hem från USA och New York!

Tiden har gått så himla fort så att jag nästan blir mörkrädd när jag tänker på det. Tiden i USA är något som jag alltid kommer att komma ihåg! Jag ångrar absolut inte att jag åkte dit, men jag ångrar inte heller att jag åkte hem. Man kan tycka att jag misslyckades eftersom att jag kom hem igen efter en månad istället för tolv, men saken är den att jag tycker inte att det är ett misslyckande. Jag lärde mig och insåg så grymt mycket när jag var i USA! Saker som jag inte skulle ha insett om jag inte hade åkt iväg.

Det främsta, och kanske viktigaste, som jag lärde mig var hur mycket mitt liv här hemma ändå betydde för mig. Innan jag åkte kände jag att det spelade ingen roll om jag åkte iväg ett år, för ingen skulle bry sig ändå... Det kändes som att jag glidit ifrån mina närmsta vänner, en av dem hade t.o.m. flyttat 50 mil ifrån mig! Och min familj sa aldrig till mig att de skulle sakna mig, så jag trodde att de ville att jag skulle åka iväg. Eller så var det kanske bara så att jag intalade mig själv det för att göra det enklare flör mig själv att lämna alla... 

Det gick inte en enda dag i USA som jag inte tänkte på dem här hemma. Jag undrade vad de hade för sig och vad vi skulle ha gjort om jag varit hemma med dem... På nätterna drömde jag om allt roligt vi gjort tillsammans och kunde höra deras skratt, och på dagarna kände jag mig helt vilse. Även fast jag fick en massa nya vänner hela tiden i USA och gjorde massa roliga saker så trivdes jag inte. Jag pratade med många au pairer, och ingen av dem, varken de som varit där länge eller bara några veckor, kände samma sak som jag.

Att jag vantrivdes i min värdfamilj gjorde ju inte saken bättre heller. Det kändes som att mamman såg mig som någon sorts rival, att jag tog hennes plats. Hon skrattade aldrig eller pratade med mig som de andra au pairernas värd-mammor gjorde. Dessutom snokade hon på mitt rum... 

Även fast jag mådde skit just då så insåg jag att jag aldrig skulle bli lycklig i USA eftersom att jag hörde hemma i Sverige! Min familj saknade mig och även om inte mina vänner gjorde det så saknade jag dem! Glädjen jag kände när jag klev ut ur flygplanet på arlanda, hämtade mina väskor och fick syn på min familj var helt otrolig! Jag har aldrig varit så lycklig!!! Och på kvällen när jag överraskade Elin! Vad kan jag säga? Det var första gången någonsin som jag gråtit för att jag var lycklig! Det kändes som att jag gick på moln!!!

Tiden i USA lärde mig att ta hand om mig själv, gav mig självförtroende och gjorde mig starkare. Jag insåg inte det just då, men nu vet jag att det är sant. Jag lärde mig att det inte alltid går som man tänkt sig. Om man nu inte lyckas med det man hoppats på så är det iallafall inget misslyckande! Tiden i USA lärde mig att se situationer ur olika vinklar, och botade mig från min rädsla att misslyckas. 

Det har gått fem månader sen jag kom hem från USA, sex månder sen jag åkte. På de sex månaderna har jag misslyckats med många saker, men är åndå inte nedslagen. Jag "misslyckades" med USA-resan, men den lärde mig att acceptera den jag är. Sen "misslyckades" jag med att starta eget företag, men jag lärde mig trots allt att starat ett företag, att våga fråga om hjälp och att prata för mig själv! 

Även fast jag misslyckats med så mycket den senaste tiden så är jag fortfarande här, och jag utvecklas som person varje dag!  

                    "Varje människa måste ha rätt att begå många misslyckanden,
                                                 utan att känna sig misslyckad."
                                                                                                             (Lars Kjellman)


image4

                      Några av mina au pair-vänner i New York :)



Kommentarer
Postat av: DragonPH - PatrikPH - Patrik

Hej Annis !

Visste inte du varit i staterna, men du verkar inte haft allt för skojj där nere... :( Hoppas att dt känns bättre nu när du är hemma igen.

Vad var dt för företag du försökte starta då, jag kanske kan coacha dig lite om du har ngr funderingar. Har haft 3 företag varav ett i över 10 år. Skött allting själv, men dt krångligaste var momsberäkning å skattejämkning samt ekonomisk planering de första 2 åren i början. Önskar dig all lycka i framtiden i varje fall, bara säga till om du behöver råd eller uppstartsidéer.

//Mvh. Patrik.

ps. fin bild btw. ds.

2008-02-26 @ 18:00:35
URL: http://dragonph.blogg.se
Postat av: Sandra

Vi saknade dig och alla blev överlyckliga då du en dag kom upp på barmarksträningen!!

Otroligt skönt med lov, ja nu får vi passa in oss så vi löper tillsammans;)

2008-02-27 @ 11:12:07
URL: http://sandrrat.blogg.se
Postat av: Birger

Jag saknade dig mycket! Så det så :P
Och jag blev jätteglad, om än något överraskad, när jag fick reda på att du hade kommit hem!

Kramar! (Kom och hälsa på någon gång! Fast just nu är vädret skit så du kanske vill vänta någon månad :D)

2008-02-27 @ 21:42:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0