Lyckad hundpromenad

I onsdags var den första organiserade hundpromenaden i Ardala. Det hade snöat hela dagen och vi undrade om det skulle komma några överhuvudtaget men som tur var slutade det att snöa precis innan klockan sju.

Det ramlade in hund efter hund och det blev hela 11 hundar som gick på långpromenad tillsammans. Fyra kom från Skara och resten bodde i Ardala. Inga hundar fick hälsa på varandra från början utan vi höll lite avstånd till varandra. När vi sedan började att gå fick hundarna nosa på varandra om båda hundarna var med på det. Märkte man att någon av hundarna var lite osäker så lockade man bort dem från varandra och försökte att inte använda kopplet eftersom det lätt skapar spänningar. Under promenaden hann alla undar nosa på varandra och inte ett enda gruff uppstod. Även hundägarna han utväxla några ord med varandra, alla var på gott humör och hade trevligt.
När vi kom tillbaka till parkeringen delade vi upp oss i två köer som gick emot varandra så att vi kunde träna hundmöten. Det gick jättebra det med, alla hundar var på bra humör och ville gärna hälsa på den mötande hunden men lyssnade ändå på sin ägare och nöjde sig med ögonkontakt när de gick förbi de andra hundarna.

Aron fick för sig att vi tränade på att gå fot när vi tränade hundmöten så han hade ögonkontakt med mig hela tiden vilket jag tyckte var positivt. Det är så jag vill att han ska göra när vi möter en annan hund på promenaderna, det går väl så där med det i vanliga fall. Om hunden går på andra sidan gatan kan jag oftast få Arons uppmärksamhet men om vi möter en hund på närmare håll stänger han in sig i sin egen värld och är helt fokuserad på den andra hunden.

Men jag märker faktiskt skillnad sen i onsdgas. Trots att vi bara haft en hundpromenad så lyssnar han mer på mig nu äver när det är en annan hund i närheten än vad han gjorde innan så det ska blir spännande och se vad som hänt tills nästa onsdag.

Det var roligt att se hur alla hundar ändrade sitt beteende under promenaden. Även fast de var osäkra, nervösa, uppspelta m.m. i början hade alla lugnat ner sig till slutet då vi släppte alla hundar och de fick springa runt och leka med varandra. Alla hundar verkade tycka om det men det syntes vilken hund som var ettåring kan man säga... Aron prövade hur långt han fick gå med varje hund. Jag fick säga till honom när han lekte lite för våldsamt med småhundarna men alla hundar skötte sig förvånandsvärt bra!

Det är inte omöjligt att det kommer att komma ännu fler hundar nästa onsdag, ryktet sprider sig fort!

Jag och Aron snöbrottades på jullovet. Malin är den skickliga fotografen ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0