Eurovision song contest, Moskva 2009

Eftersom jag sitter själv ikväll och ska kolla på ESC så tänkte jag att jag kan ju alltid diskutera låtarna och allt runt omkring med mig själv ;)

1. Litauen:
Rätt stämningsfullt, men måste han blunda när han sjunger? Svårt att höra både melodin och vad jan sjunger, verkar växla mellan engelska och litauiska...

2. Israel: There must be another way. En israel och en palestinier som sjunger tillsammans. Häftigt, men skulle kanske vara mer uppskattad om även verserna varit på engelska? Men jag gillar initiativet!

3. Frankrike: Love. Sjunger för sin pappa som på dagen avled för tio år sedan. Gripande men på franska. Häftigt att fraserna står på olika språk uppe på skärmarna. Häftig avslutning! Mäktigt!!! Efter att stått still ensam på scenen kom hon plötsligt till liv

4. SVERIGE! Gåshud! Den här låten är så bra. Men Malena lät lite darrig på rösten, men det skulle nog jag också gjort ;) Men återigen en låt som växlar mellan olika språk, engelska och franska...

5. Kroatien: Svart och vitt igen? Fin koreografi och tycker om tjejens stämma! Och sångaren var lite söt :P

6. Portugal: Äntligen lite färg! En låt som man blir glad av, både genom att se och lyssna på. Titeln betyder kärlekens gator. Härliga växlingar i takten!

7. Island: Is it true? Ja du, bra fråga! Vilken röst! Nordiskt utseende på sångerskan, blondin och blå ögon. Favorittippad?

8. Grekland: Sliskig? För kort tröja? Svart och vitt igen? Nja...

9. Armenien: Melodin fastnar iallafall

10. Ryssland: Svart och vitt igen? Skulle kunna tro att de infört en ny regel. Känslofylld, det tycker jag om. En av favoriterna hittills!

11. Azerbajdzjan: Go Sweden! Den här låten är också bra. Arasch gör lite revolt mot det svartvita, men det är bara dansarna som har lite färg ;)

12. Bosnien&Hersegovina: Lite nationalsångskänsla. But me like it ;)

13. Moldavien: På gränsen till gåshud, vilken dansglädje!!! Och färg ;) Vilket scenuppträdande! Favoritlåt!

14. Malta: Sarah Dawn Finer-kopia. Känns som att man hört den förut, men det var en fin sång och hon har bra röst.

40 000 gatuhundar och katter försvunna? Jag vill inte veta...

15. Estland: Mystiskt, älskar fiolerna! Melodi som fastnar. Det gick bra för ryssland förra året med fioler, ska det bli en favorit i repris kanske?

16. Danmark: Belive again. Snygg!!! Otroligt snygg till och med :P Borde kanske åka till Danmark? Men jag tycker om låten också ;)

17.  Tyskland: Låt med fart i. Snyggt sex-pack också! Lite avklätt, men härlig melodi!

18. Turkiet: Typisk turkiskt! Musiken, kläderna, dansen och brytningen... Men den här låten klistrar lika bra som karlsons klister! Nana, nanananan, nana nananana....

19. Albanien: Låten är inte så märkvärdig, men genomtänkt koreografi...

20. Norge: Åh, är det här Norges bidrag??? Har hört den på radion flera gånger, as bra! Heja Norge!!!! Snygg, sjunger bra och kan spela fiol, vad mer kan man önska sig?

21. Ukraina: Gladiatorer? Ingen hit enligt mig...

22. Rumänien: Kanske bara är jag, men den påminner om aqua lite grann...  Ingen tydlig koppling mellan scenen och koreografin. Tycker det baltiska tjejerna om att dansa i skogen?

23. England: Låter som en Disney-låt. Och hon ser ut som en prinsessa :D Underbar!

24. Finland: Finlands motsvarighet till E-type?  Nja, lite för mycket av allt... Rapp, eld, dansarna,,,

25. Spanien: Väl genomtänkt och utfört. Ett starkt bidrag!

Sammanfattning: 13 av 25 bidrag hade huvudsakligen svarta eller vita kläder på scenen. lite tråkigt. Men det märks attt det är en ny era nu, man kan inte kalla det schlagerfestival längre! Det är roligt att de flesta länder försöker med udda bidrag, det blir roligare att lyssna och titta, men grymt mycket svårare att välja! Men min favorit är nog Norge, men jag tror att det kan gå bra för Sverige också. Malena kommer nog få mer röster av juryn än av tittarna, men det kan gå iallafall :D Portugal, Ryssland, Moldavien, Danmark,  Turkiet och  Spanien tippar jag också på att de kommer att vara med i toppen. Men Norge är absolut min favorit!!! Spännande att se hur det går för Azerbadijan för de är ju nästan ett andra svenskt bidrag...

Om de skulle ha haft den pausunderhållningen vid ett annat tillfälle tvivlar jag på att alla skulle jubla... Tjejer som kastar sig i en vattenpöl? Ovanför publiken? Strange... 

Funderingar under röstningen: Sverige ger Azerbajdzjan och Norge höga poäng, slump? Frankrike väljer att prata franska, fördomsfullt? Ser inge vidare ut för Sverige... Utklassning av Norge!!! Woho, 2 poäng till Sverige från Andorra, som även gav sin granne Spanien 12 poäng...  Estland får 12 p från Finland och Sverige 7 p... Litauen ger Estland 10 poäng och Norge 12... Gjorde i ordning te och knäckemacka, men det verkar inte hända så mycket i toppen. Nu fick Sverige 1 poäng från Albanien... Serbien ger Bosnien&Hercegovina 12 poäng... Cypern 12 poäng till Grekland? Sverige på 22:a plats... Wohoo, 6 poäng till Sverige från Estland! 4 poäng från Danmark, som även gav Island och Norge poäng... Moldavien och Rumänien gav varandra sina 12:or... Tack Norge för 4:an ;) Vi landar på 33 poäng.


NORGE VINNER MED 387 POÄNG!!!! Fick poäng av alla länder och totalt16 tolvpoängare!!! För en gångs skull var det rätt låt som vann!!! Nu är det till och med 17 Maj= Norges nationaldag, snacka om tajming!!!

Fast det känns lite tråkigt att jag föll för låten som alla andra också föll för, men den är ändå så jävla bra!!!

Jag vet inte om det nya röstningssystemet motverkade grann-röstningar, men samtidigt ligger det väl i människans natur att rösta på det man känner en koppling eller samhörighet med?

Aja, nu ska jag sova!

I fell in love with a fairytale. nanana nananana...










Kommentarer
Postat av: DragonPH - MODELLFOTOGRAF, Patrik PH Larsson

Hejhej Annis !! ;)



RÄTT LÅT VANN, för första gången på många många år. Jag har alltid haft Island som favorit sen semin, men Norge förtjänade helt klart att vinna. Alexander Rybak påminner så mkt om Renars Kaupars i gruppen Brainstorm från 2000, som framförde "My Star" i ESC då som jag verkligen tokälskade då. Har ala Brainstorms skivor å har även varit på en Konsert med dem i Kungsträdgården 25 Maj 2001. ;)



Azerbaijan och Aysel var klart sexigast å hetaste artisten, no doubt !! :o)

2009-05-17 @ 10:06:59
URL: http://dragonph.blogg.se/
Postat av: Liisa

Hej!

Just nu kan du anmäla dig till veckans blogg hos mig.

Du får anmäla dig så många gånger du vill fram till onsdag 20.00. Så skynda dig!

Pss .. läs reglerna noga!

Du hittar inlägget här:

http://theliisa.blogg.se/2009/may/anmal-dig-till-veckans-blogg-1.html



Hoppas du vill delta!

Puss & Kram

2009-05-17 @ 22:54:37
URL: http://theliisa.blogg.se/
Postat av: DragonPH - MODELLFOTOGRAF, Patrik PH Larsson

Hej Annis !! ;)



Ska te Sundsvall den 1-5 juni, du råkar inte vara där i krokarna då ? (blink blink)





kramar

2009-05-19 @ 19:33:44
URL: http://dragonph.blogg.se/
Postat av: DragonPH - MODELLFOTOGRAF, Patrik PH Larsson

Hur fan kan man stava till..... hmm.. Azerbaijan 8med din stavning)... blää, e du ngt slags professor eller ? ;)





kramaaaa

2009-05-19 @ 19:35:14
URL: http://dragonph.blogg.se/
Postat av: DragonPH - MODELLFOTOGRAF, Patrik PH Larsson

Snälla, läs och kommentera mitt senaste blogginlägg "vår sista dag. Tycker du att det är barnsligt skrivet.. omoget lixom ?





kramar massor

2009-05-22 @ 18:45:56
URL: http://dragonph.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0