En geishas memoarer, Wolverine, Twillight och Changeling

De senaste dagarna har jag sett flera bra, men helt olika filmer.

I torsdags visade de filmen En geishas memoarer på femman. Den handlar om två systrar som blir sålda av sin far för att förhoppningsvis bli utbildade till geishor. Systrarna separeras och hamnar i olika hus. Strax efteråt dör deras mor och fadern tar livet av sig. Systrarna planerar att fly tillsammans, men den yngsta blir tagen och det är hennes liv som man får följa resten av filmen. Det hände mycket och storyn var väldigt gripande! Den handlade om svartsjuka, drömmar, framgång, tur, otur och kärlek, men kärlek på ett diskret sätt. jag är inte förtjust i romatiska filmer, och En geishas memoarer är absolut inte romantisk . Det fastnade jag för, att de handlade om kärlek, men det var ingen som gick runt på rosa moln precis. Det jag blev lite irriterad på var att de valt att ha engelskt tal, men skådespelarna bröt något otroligt. Varför inte spela in på japanska istället?

Wolverine och Twillight har jag redan sktivit lite om i förra inlägget, men de filmerna var jättebra, absolut sevärda!

Changeling är en film som Martina har sagt att jag måste se sedan den gick på bio. Jag fick låna den av Nayna som också sa att den var grym och jag måste hålla med! Jag hade fått för mig att det skulle vara en thriller baserat endast på titeln, men det var en drarma som utspelar sig i Los Angeles på slutet av 1920-talet. En ensamstående mammas son försvinner och polisen motarbetar henne redan från början. Jag vill inte avslöja med om handlingen men Changeling är en av de mest gripande filmerna jag sett. Den handlade om att stå för sin sak, inte ge upp och framför allt om hopp! En film som alla borde se!

På fem dagar har jag alltså sett fyra filmer som verkligen reprensenterar min filmsmak, lite historia, superhjältar/
 och/eller övernaturligt och drama. För att min filmsmak ska bli 100% så borde jag tillägga en film som t.ex. Gladiator, Troja, King of Heaven, Last samuraj, ja du förstår nog vad jag menar ;) Överdriva komedier och skräckfilmer kan slänga sig i väggen...    

Never start a fight, always finish it
Ur Changeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0