En halv tå inne

Det känns som att jag valt rätt att offra drygt två veckor av mitt sommarlov till att praktisera på länsstyrelsen.

Ett tag kändes det lite avigt att jobba gratis åt en myndighet, men nu känner jag att det faktiskt är värt det. Jag har praktiserat två dagar den här veckan och min uppgift har varit att sitta med en lista från Ånge kommun och leta reda på fastighetsbeteckningar för att djurskyddshanläggarna i framtiden lätt och smidigt ska kunna hitta gårdarna som de ska åka till. Just nu måste de söka på eniro.se eftersom att ansvaret för djurskyddet har flyttats från kommunerna till länsstyrelsen. Därför måste kommunernas gamla register slås samman. Problemet är att registren inte är uppbyggda på samma sätt, och det är där jag kommer in. Det är ett hästjobb att sitta framför en dator och leta reda på fastighetsbeteckningar när man inte ens vet om andressen är rätt, men hästar har ju alltid utfört viktiga artbeten somm de säger ;) När jag pratat med djurskyddshandläggarna och länsveterinärerna inser jag vilket problem de har idag med att inte veta var de ska åka, nu måste de hitta i hela Västernorrlands län, det vill säga i Ånges, Sundsvalls, Timrås, Kramfors, Härnösands och Örnsköldsviks kommuner.

Det är det länsstyrelsen får ut av att låta mig praktisera hos dem. Det jag får ut är en inblick i deras verksamhet, jag får höra vad handläggarna har för sig, hur det går med tidigare förelägganden och vad de planerar att göra. På länsstyrelsen finns det även en massa personer som är sakkunniga inom olika områden, de jobbar med över 600 olika områden! Det är från djurskydd, naturreservat, bingo, körkort, stiftelser, lantbruk, jurudik och mycket mycket mer!

Idag ringde länsveterinären upp mig efter att jag slutat och bjöd in mig till ett möte med länsstyrelsen och länets djurskyddsorganisationer. Det var väldigt intressant att lyssna på. Man pratade om vad djurhemmen, bl.a. öbackas djurhem och sundsvalls katthem, gjorde och hur de samarbetade med myndigheterna, jag pratade men tre kannelkonsulter som kontrollerade att svenska kennelklubbens kennlar förljde SKKs regler. Jag visste inte ens att SKK kontrollerade sina kennlar, så det var roligt att prata med dem och höra vad de gjorde. Djurskyddet Sundsvall och djurskyddet ådalen var också där och informerade om hur de löste det med jourtelefon och jourhem, samarbetet med polisen och länsstyrelsen m.m. Jag är jätteglad att de tänkte på mig och bjöd in mig på mötet!

Det känns som att jag har fått in en tå på länsstyrelsen nu i allafall och förhoppningsvis kan jag få sommarjobb där nästa sommar. Men jag har fortfarande två veckor kvar att praktisera, men nästa vecka tar jag paus och städar trappuppgångar istället ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0