Tjejer kan och jag vill!!!

Efter några hintar om att folk tycker att jag skriver för sällan så tänkte jag att det kanske är dax för en uppdatering. Fast jag har skrivit fler inlägg än jag fått kommentarer, vad beror det på? ;)

Senaste veckan har jag pluggat hela dagarna. Har tenta i mikrobilogi på onsdag, hjälp! Min första stora tenta någonsin... Den i djurskydd, välfärd och etik räknas inte för det krävdes inte så mycket plugg in för den, det viktigaste var att man kunde motivera sin åsikt.

Förra helgen var jag i Stockholm och hälsade på Martina. Jag följde med henne på spårkurs med Baccus lördag och söndag, det var lite kallt men roligt att se :D Baccus var jätteduktig.

Idag klev jag upp kl åtta, åt frukost och började plugga. Idag har jag äntligen koll på en cells uppgyggnad och dess organellers funktion och att eftersom prokaryoter inte har organeller så sker proteinsyntes mm i plasmamembranet och att en cells mitokondrie är lika stor som en bakterie. Spännade va?

Efter några timmars hårt studerande behövde jag tänka på annat och bytte till sommardäck på Åke. Både Göte och Börje frågade om de skulle hjälpa mig, men jag sa att jag visste var de bodde om det krånglade. Då skrattade de och gick in till sig för det började dugga. Men jag fick hjälp av Sessan som inspekterade Åke både innuti och undertill. Det tog oss ca en timme att byta däcken, och det gick utan problem (Sessan är grannens katt). Jag gjorde ett litet misstag och det var att jag glömde att lossa hjulmuttrarna innan jag hissade upp bilen, men man lär sig av sina misstag som är mitt motto! Det är roligt att alla mina grannar har kollat genom fönstret (och då menar jag faktiskt alla!) när jag bytte däck och efteråt fick jag kommentarer som att "vad kul att en tjej kan byta helt själv!" och "det är inte många tjejer som skulle klara det". Jag har fortfarande underbara grannar, och allt som sas var med glimten i ögat, ville bara förtydliga det ;) Men Ja, vad kan man säga? Tjejer kan!!!

Sen gick jag in och pluggade ännu mer, åt och pluggade igen. Nu vet jag hur immunologiskt minne skapas och vad som händer med T- och B-celler, Th-celler, APC och har äntligen lärt mig skillnaden på aktiv och passiv vaccination :P Har även läst om blåtunga, newcastle-sjukan, maed-visna och mul- och klövsjukan, fast kan inte riktigt skilja på dem än...

För att rensa huvudet lite så sprang jag en runda. Det var riktigt härligt, soligt och duggregn, kan det bli bättre? Det enda som saknades var en hund... Det var det enda jag tänkte på under rundan, det skulle vara så underbart att ha en egen hund. Det är något jag alltid har önskat mig och det känns som att om jag ska skaffa en hund inom de närmast åren så borde jag göra det nu. Jag tror att det kommer vara ännu svårare att göra en sån stor omställning som det ändå innebär att skaffa hund när man börjat arbeta 8 timmar varje dag. Om man har en hund innan så kan man ha det i åtanke när man börjar arbeta och ja... Jag tror det iallafall...

Det största problemet är studiebesöken nästa termin, då måste jag hitta någon som inte går i min klass som kan ställa upp som hundvakt. Men det kan lösa sig med tanke på att jag hjälper en i djursjukvårdar 2:an nu med att rasta hennes collie Wilda när hon har studiebesök. Hon skickade ett massmelj som jag, och några andra, svarade på. Så det skulle ju kunna funka. Det är även tal om att det ska öppna ett hunddagis på skolan för studenter nästa termin... Jag är till och med villig att sluta med bandyn för att ha tid med en hund!

Aja, får se hur det blir med sommarjobb först...

Baccus spårar :D

Spårning pågår!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0