Tänk att man vet så mycket, men ändå så lite

Varje dag lär man sig något, och det gäller varje dag hela livet ut!

Men ibland kanske man lär sig något som man glömt bort att man redan lärt sig en gång, men det är inte så konstigt att vi ibland lär oss samma sak flera gånger eftersom att vi ska hålla reda på 365 andra saker som vi lärt oss bara under ett år, eller?

Igår lärde jag mig att det inte finns något språk som heter schweiziska, utan att de pratar tyska och franksa i Schweiz, jag lärde mig att stava till Schweiz också ;) Fast jag lärde mig säker det i mellanstadiet också, men hur ska man komma ihåg allt när man lär sig något varje dag?

Idag har jag lärt mig massa nya saker, (eller har jag alltid vetat det men bara aldrig klätt det i ord?). Hur som helst så hade vi en föreläsning om EQ, emotionell intelligens, idag med Niclas Karlsson. EQ handlar om att kunna tolka och förstå känslor och sedan kunna dra slutsater och fatta ett rationellt beslut. Det var en jätteintressant föreläsning och föreläsaren var nog den bästa vi haft hittills!

Det finns framförallt fyra olika sätt att hantera känslor på, och alla de sätten är omedvetna. Man kan t.ex. tränga bort saker som man själv tycker är obehagliga, t.ex peronser som ofta glömmer bort att de ska redovisa något behöver inte vara lata, de kanske omedvetet har trängt bort det för att de tycker att det är obehagligt? Bortträngning skulle kunna vara anledningen till att tandläkare måste skicka ut påminnelser oftare än vad frisörer behöver göra ;)
Man kan även föra över sin känsla på någon/något annat, som att säga "Fan vad sur du är idag!" till någon som bara går förbi och som du (förhoppningsvis) känner. En annan vanlig sak är att skylla allt på datorn, samhället eller de andra bilförarna, men oftast är det ändå du själv som gjort något galet :P
Det finns även de som försöker skratta bort allt för att slippa ta ansvar eller besluta något, och sen finns det de personerna som bestämmer att "Så här är det, punkt slut!" Allt är antingen svart eller vitt, för eller emot, bra eller dåligt. Det behövs ingen anledning, det bara är så för att det är lättast så.

Eftersom alla de här sakerna sker omedvetet så är det inte lätt att känna igen sig själv i det här, men endel saker som han tog upp fick en att tänka på personer som man känner. Det blev en liten Aha upplevelse, är det kanske därför han/hon gör som han/hon gör? Men som tur var så varanade han oss för att överanalysera allt också, för det kan bli jobbigt för omgivningen :P

Doch ser jag glatt fram emot nästa föreläsning om EQ som vi ska ha i November :D

Idag lärde jag mig receptet på pannkaka också.
 Tack Martina! Som sagt, hur skulle jag klara mig utan dig? :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0