Nordens Ark

Nordens Ark är en djurpark som ligger lite norr om Smögen ute vid västkusten. Djurparken öppnades 1989 och jobbar för att hjälpa utrotningshotade djur. På djurparken finns ett 80-tal djur som har två saker gemensamt, de är utrotningshotade och i det vilda lever de i samma klimat som vi har här i Sverige. Förra veckan (måndag-fredag) var jag där med klassen. Vi bodde på djurparkens hotell som var jättefint och bara fem år gammalt, det öppnades 2003. Jag delade rum med Sanja som kommer från Skåne. Jag pratade nästan skånska då jag åkte därifrån ;) Det är en rätt härlig dialekt ibland faktiskt. Det är roligt att det är en sån spridning på oss i klassen, vi är 44 stycken och kommer från Malmö i söder till norra lappland (hon som kommer därifrån kan prata nord-samiska!). Du kanske förstår att det är lite förvirrande för en som lätt tar efter dialekter :P


Det var en underbar och givande vecka, jag fick se massa roliga djur, var på intressanta föreläsningar om grodans år 2008, djurparkernas jobb och om hur det är att jobba inom Etologi och Djurskydd, provat på att göra beteendeobservationer och bedöma hägn.


Jag har insett hur viktigt djurparkernas jobb är! Visst, de kan inte rädda alla djur, men de kan ändå ge de flesta arter en andra chans. Visste du t.ex. att 1/3 av alla groddjur och amfibier är fridlysta och ytligare 1/3 utrotningshotad? Därför har Nordens Ark öppnat ett grodhus som är fullt av utrotningshotade grodor, paddor, ödlor och sköldpaddor. De är även med i ett avelsprojekt för vitryggiga hackspettar. På Nordens Ark finns 25 par, men i hela Sverige finns det bara 10 häckande par, lite häftigt! Järvar, lodjur, Amurtiger, Amurleopard, snöleopard, röd panda och snögetter är ett litet urval av djur som finns på Nordens Ark.


Sist men inte minst så fick jag lära känna de i klassen bättre. Jag är ganska stolt över mig själv eftersom jag lärt mig allas namn redan :D Vi hade många gruppövningar under veckan, tävlade i femkamp, grillade, hade rovdjursdiskussion i varghuset och kollade på Tv tillsammans :D Riktigt kul hade vi, men gud vad trött jag var när det blev fredag!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0