Skogen, så underbar


Hej!

Nu är det dax för ett av mina djupare inlägg igen. De senaste har ju bara varit om tråkiga vardagliga saker, men i förmiddags när jag var ute och sprang i skogen så kom jag att tänka på hur mycket jag tycker om att vara ute bland alla träd. Jag sprang en runda i murbergsskogen, vet inte hur lång, men det tog bara 22 minuter. Om det var en kort runda eller om det var jag som sprang fort får du fundera på ;)

Hur som helst, när jag sprang där och lyssnade på allt prassel och alla fåglar som kvittarde så kunde jag inte bara låta bli att njuta. Jag kan inte känna mig mer fri än när jag är i skogen! Även fast det bara är kanske en kilometer till tätbebyggelsen så kan man inrte låta bli att fundera på hur många älgar eller rådjur som står och kollar på en. Här och där får man ju trots allt hoppa över deras "visitkort" :P När jag kom fram till ett ställe där stigarna korsade varandra fick jag hjärtat i halsgropen när helt plötsligt en tjäderhona flyger upp ur blåbätsriset bredvid mig, bara en halvmeter från stigen! Hon sprang djupare in i skogen och jag sprang vidare nerför berget.

Det känns så mycket lättare att andas i skogen än när man springer på gatorna i stan. Kan bero på alla träd i skogen som producerar syre men ;) Och eftersom du har fullt upp med att undvika alla stenar och rötter så hinner du inte tänka på hur törtt du är, man är så fokuserad på att hålla koll på fötterna! Tänk vilken kordination en älg måste som kan springa helt ljudlöst genom skogen, och de har fyra fötter att hålla reda på!!!

Men det absolut bästa som kan hända när man springer i skogen är när man kommer fram till ett träd som ligger omkull vällt över stigen precis på lagom höjd för att man ska kunna hoppa över det ;) Under den sekund som man flyger över trädet känner man sig helt fri! Men den känslan byts snabbt ut mot ren rädsla när man upptäcker att bakom trädet finns det inget bra ställe att landa på, utan bara rötter eller vassa stenar ;) Men som tur är så har jag tydlgen starka vrister för jag har aldrig vrickat eller stukat någon fot. Ibland hoppar jag till och med över samma träd flera gånger, men då hoppas jag verkligen på att det bara är en älg eller ett rådjur som står och tittar på mig :P

Så snälla;Sluta skövla skogen! Även vi som inte bor i den kan njuta av den och slippa stress och avgaser inne i bebyggelsen, iallafall för en stund...
Skogen i Kittjärn
Skogen i Kittjärn där Martina bodde förut :D
                                                                                               
Snälla, säg att jag kommer in!
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0