Jag trivs bästa i öppna landskap, bland betande kossor

Jag läste en insändare i Tidningen Ångermanland idag, och den fick mig att verkligen fundera. Insändaren handlade om hur djurhållningen bidrar till växthuseffekten eftersom skogar skövlas för att göra plats för betesmark till djuren. Insändaren slutade med meningen "Genom att välja kött på tallriken kan du äta dig till en värld av öppna landskap med mandelblom, kattfot, blå viol, brända jordar, öken och en helt livlös planet!"

Jag är själv vegetarian, men jag är ingen sån vegetarian. Vad skulle hända om alla slutade att äta kött? Då skulle vi inte kunna ha några kossor kvar! Och därmed inga bönder som jag tycker är en viktig del av samhället. Bönderna är ju nästan ett kulturarv dessutom! Jag skulle kunna rabbla upp massa siffror och så nu och jämföra betesmark jämfört med odlingsbar mark, vad som är mest miljövänligt och så vidare, men det är inte det budskapet jag vill få fram här och nu, utan jag tycker så här:

Skit i kött från Brasilien och Nya Zeeland! Köp kött från lokala gårdar istället! Kanske från en gård som du själv besökt och sett hur djuren får leva? Men om du känner att du inte är beroende av kött, varför inte prova att äta vegetariskt? Jag menar det är ju bara idiotiskt att röka om man inte är beroende ;) Men det viktigaste tycker jag är att du ska må bra, sen spelar det ingen roll om du äter kött eller inte, så länge du känner att det är det bästa för dig! Men snälla, försök att ägna en tanke åt miljön ibland när du är och handlar, vad det nu än må vara. Det tjänar vi alla på, både djuren, människorna och naturen :D

Kommentera gärna och säg vad du tycker, jag vet att det trotsallt finns några som läser min blogg ibland ;)

Länk till insändaren:
http://allehanda.se/avdelning/ordetfritt/29444

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0